• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Vplyv na zdravie

  • Kyselina listová

     

    Vedeli ste, že kyselina listová sa povznesene nazýva aj vitamín života alebo večnej mladosti? Takéto pomenovanie si vyslúžila predovšetkým preto, že je nevyhnutná pre správne delenie a rast buniek. Jej účinky v súvislosti so zdravím sú tak ďalekosiahlejšie než by ste sa nazdali.  

     

    1. Podporuje zdravý vývin plodu

    Nedostatok kyseliny listovej v prvých mesiacoch tehotenstva môže viesť k závažným defektom neurálnej trubice plodu. Vyskytnúť sa môžu i ďalšie vrodené anomálie ako sú srdcové chyby, poruchy močového ústrojenstva a rázštepy pery a podnebia. Následkom nedostatku kyseliny listovej je i zaostávanie plodu vo vývine, spomalený rast, zvýšené riziko potratu a predčasného pôrodu a nízka pôrodná hmotnosť. Význam kyseliny listovej pre tehotné ženy tak nemôže byť bagatelizovaný.

    1. Znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb

    Kyselina listová pomáha metabolizovať homocysteín, aminokyselinu, ktorá sa prirodzene nachádza v krvnej plazme a ktorej zvýšená hladina sa spája s rozvojom artériosklerózy a kardiovaskulárnych ochorení. Vysoká hladina homocysteínu zvyšuje riziko infarktu až trojnásobne. Kyselina listová je z tohto hľadiska prirodzeným protektívnym faktorom, pretože hladinu homocysteínu v krvi znižuje.    

     

    1. Znižuje riziko mŕtvice a Alzheimerovej choroby

    Zvýšená hladina homocysteínu sa spája aj s vyšším rizikom cievnej mozgovej príhody a Alzheimerovej choroby. Hoci prevencia oboch týchto ochorení je, bezpochyby, podmienená mnohými ďalšími faktormi, dostatočný príjem kyseliny listovej je jedným z nich.

    1. Znižuje riziko anémie

    Kyselina listová pomáha telu vytvárať zdravé červené krvinky, zvyšuje ich odolnosť a správne fungovanie. U pacientov s jej nedostatkom sa často vyvinie anémia.

    1. Je účinná v liečbe depresie

    Štúdie preukázali súvislosť medzi nedostatkom vitamínov skupiny B a depresiou. Významnú úlohu tu zohráva predovšetkým kyselina listová a B12, ktoré podporujú tvorbu a vstrebávanie neurotransmiterov. Ľudia so sklonom k depresiám by preto mali zvýšiť denný príjem vitamínov B.

    1. Podporuje životaschopnosť spermií

    Bolo preukázané, že muži s nižším príjmom kyseliny listovej majú väčšie percento spermií s nesprávnou chromozomálnou štruktúrou. Niektoré štúdie tiež tvrdia, že u neplodných mužov, ktorí užívali doplnky s obsahom kyseliny listovej, bola po liečbe zaznamenaná výrazne vyššia pohyblivosť spermií.

     

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch