• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Kyselina listová a vplyv na srdce

  • Kyselina listová chráni vaše srdce

     

    Kyselina listová je vitamín skupiny B. O jej zásadnom význame vo vzťahu k zdraviu už v súčasnosti nie je pochýb. Nie nadarmo sa nazýva aj "vitamín života".

    Veľmi známe sú jej protektívne účinky v tehotenstve. Kyselina listová znižuje riziko niektorých vývojových porúch plodu a výskumy potvrdzujú aj jej vplyv na zníženie pravdepodobnosti závažných tehotenských komplikácii v neskorších štádiách. Z hľadiska krvotvorby je nevyhnutná pre správnu tvorbu a fungovanie červených krviniek. Spomína sa ale aj vo vzťahu k bielym krvinkám a krvným doštičkám. V skutočnosti je dôležitá pre každú jednu bunku ľudského organizmu. Ako by mohla pomôcť vášmu srdcu? Chráni ho pred homocysteínom.

    Čo je homocysteín?

    Homocysteín je aminokyselina, ktorá sa bežne nachádza v tele každého človeka, v krvnej plazme. Jej vyššia hladina však, podľa niektorých odborníkov, môže významne zvýšiť riziko ochorení obehového systému a srdca. Niektoré štúdie uvádzajú, že riziko infarktu sa pri vysokých hladinách homocysteínu zvyšuje až niekoľkonásobne. Podľa odborníkov súvisí vysoká hladina tejto aminokyseliny aj s vyšším rizikom atériosklerózy, mŕtvice a Alzheimerovej choroby.

     

    Akú úlohu zohráva kyselina listová

    Kyselina listová pomáha metabolizovať homocysteín na methionín. Spolu s vitamnom B6 a B12 sa tiež podieľa na premene homocysteínu na aminokyselinu cysteín, ktorá už pre človeka nie je nebezpečná. Jej zásluhou sa teda nebezpečné hladiny homocysteínu významne znižujú.

    Ako ochránite svoje srdce pred homocysteínom

    Ako už z uvedeného vyplýva, vyššou konzumáciou kyseliny listovej. Do tela ju dostanete prostredníctvom čerstvej zeleniny, ovocia, strukovín, celozrnného pečiva, ale aj orechov či pečene. Vysoký obsah tohto vitamínu majú napríklad paradajky, špenát, fazuľa alebo šošovica. Ak si nie ste istí, že vaša strava je dostatočne bohatá na kyselinu listovú, môžete siahnuť po výživových doplnkov. Prvou voľbou je však úprava jedálnička.

      

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch