• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Kyselina listová v tehotenstve

  • Nedostatok kyseliny listovej v tehotenstve môže mať fatálne dôsledky

     

    Okrem toho, že tehotenstvo je bezpochyby jedným z najkrajších období v živote ženy, je tiež obdobím prudkého vzrastu nárokov organizmu na príjem kyseliny listovej. Tá je totiž nevyhnutnou súčasťou syntézy nukleových kyselín a tým aj delenia a rastu buniek. Bez kyseliny listovej by sa vaše dieťatko jednoducho nemohlo správne vyvíjať.

    Nepodceňujte význam kyseliny listovej v tehotenstve!

    Nedostatočný príjem kyseliny listovej predovšetkým v prvých mesiacoch tehotenstva môže mať doslova devastačné dôsledky pre vaše dieťa. Kyselina listová je totiž veľmi dôležitá v rámci vývinu a správneho fungovania nervovej sústavy. Pri jej deficite sa nemusí neurálna trubica, z ktorej sa vyvíja mozog a miecha, správne zatvoriť a výsledkom sú závažné zdravotné komplikácie ako rázštep chrbtice alebo neúplný vývoj hlavných častí mozgu. Význam kyseliny listovej tu však zďaleka nekončí. Jej dostatočný príjem je prevenciou rázštepu pery a podnebia, potratu, predčasného pôrodu, zaostávania vo vývine a nízkej pôrodnej hmotnosti dieťaťa. Niektoré štúdie tiež preukázali, že ženy, ktoré užívali doplnky s obsahom kyseliny listovej počas druhého trimestra tehotenstva, mali znížené riziko preeklampsie.

    Príjem kyseliny listovej v tehotenstve – ako, kedy a koľko

    Dostatok vitamínov vo forme zdravej a pestrej stravy by mal byť samozrejmosťou pre každého, nehovoriac o tehotnej žene. Tehotenstvo sa však z hľadiska deficitu kyseliny listovej považuje za rizikové obdobie práve kvôli zvýšeným nárokom organizmu na jej príjem.

     

    Ako?

    Kyselina listová sa prirodzene vyskytuje v celom množstve potravín od celozrnného pečiva, cez strukoviny, zeleninu, ovocie, orechy až po vajcia a pečeň. Dôsledne preto dbajte na pestrý jedálniček bohatý na zdroje tohto, pre dieťa neoceniteľného, vitamínu.

    Okrem prirodzene sa vyskytujúcej kyseliny listovej je v tehotenstve viac než vhodné siahnuť i po výživových doplnkoch s jej obsahom. Výrobcovia ponúkajú celý rad vitamínov pre tehotné a dojčiace ženy.

    Kedy?

    V ideálnom prípade by ste mali zvýšiť príjem kyseliny listovej už niekoľko mesiacov pred otehotnením. Ak ste to nestihli, nevešajte hlavu. Rozhodujúci je totiž prvý trimester tehotenstva. Vtedy kyselinu listovú skutočne nepodceňujte, mohli by ste to nepekne oľutovať. Odborníci odporúčajú udržať si vyšší príjem tohto vitamínu aj v ďalších fázach tehotenstva a počas dojčenia.

    Koľko?

    V priebehu prvých troch mesiacov tehotenstva sa odporúča, okrem prirodzene prijatej kyseliny listovej, užívať výživové doplnky s obsahom 400 mikrogramov tohto vitamínu. V ďalších dvoch trimestroch by sa mal jej denný príjem zvýšiť na 600 mikrogramov a počas dojčenia sa odporúča 500 mikrogramov. Odporúčaná denná dávka kyseliny listovej pre bežnú populáciu je 400 mikrogramov.

     

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch