• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Kyselina listová v potravinách

  • Zdroje kyseliny listovej

     

    Je všeobecne známe, že výživové doplnky nemajú ambíciu nahradiť zdravú stravu. Preto im hovoríme "doplnky" a siahame po nich v obdobiach, keď z akýchkoľvek dôvodov zvýšené nároky na vitamíny nie sme schopní pokryť prirodzeným spôsobom. Základným zdrojom každého vitamínu, kyselinu listovú nevynímajúc, je však pestrý jedálniček.

    Tri kroky k strave bohatej na kyselinu listovú

    Po prvé, konzumujte čerstvé potraviny. Čím je ovocie a zelenina staršie, tým sú straty kyseliny listovej väčšie. Ničí sa totiž pôsobením vzdušného kyslíka. Ideálnym riešením je v tomto prípade zelenina z vlastnej záhrady. Ak už musíte potraviny skladovať, starostlivo ich ukladajte do chladničky.

    Po druhé, konzumujte primárne surové potraviny. Kyselina listová sa ničí aj pôsobením tepla. Ak potraviny tepelne upravujete, varte ich čo najkratšie v malom množstve vody alebo na pare.

    Po tretie, konzumujte tie správne potraviny. Tretí krok je prostý: premýšľajte, čo si položíte na tanier. Našťastie existuje množstvo potravín, ktoré sú prirodzene bohatou zásobárňou kyseliny listovej, takže skutočne je z čoho vyberať.

    Zelenina

    Kyselina listová nedostala svoje pomenovanie pre nič za nič. Je skutočne bohato obsiahnutá v listovej zelenine. Jej zásobárňou je špenát, čínska kapusta, či rímsky šalát. Bohatým zdrojom sú aj paradajky, reďkvičky, pór, kel, brokolica, špargľa, karfiol, mrkva a kapusta.

    Ovocie

    Ovocie je, najmä medzi deťmi, obyčajne o niečo obľúbenejšou potravinou ako zelenina. V obsahu kyseliny listovej vedie melón. Tesne za ním sa držia maliny, čučoriedky a papája. Kyselinu listovú obsahujú aj banány a pomaranče.

    Strukoviny

    S tanierom šošovicovej polievky máte o odporúčanú dennú dávku kyseliny listovej takmer postarané. Bohatá na tento vzácny vitamín je aj fazuľa, sója a hrach.

    Orechy a semená

    Arašidy sú nielen obľúbenou pochúťkou k sledovaniu televízie, ale aj bohatým zdrojom kyseliny listovej. Len málo za nimi zaostávajú vlašské a lieskové oriešky a slnečnicové semienka.

    Mäso a vajcia

    Dobrá správa pre všetkých mäsožravcov. Kyselina listová je bohato obsiahnutá aj v kuracej a morčacej pečeni. O niečo slabším, ale stále vzácnym zdrojom je bravčová pečeň a vajcia.

     

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch