• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Kyselina listová pred otehotnením

  • V nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať tematike, ktorá možno niektorých ľudí prekvapí či zaskočí. Jedná sa o kyselinu listovú, názov, ktorý možno viacerým veľa nevraví, avšak pre organizmus je tento vitamín veľmi dôležitý.

    Prečo je tak dôležitý pred počatím dieťaťa? Tak na túto otázku sa budeme snažiť nájsť odpoveď.

    Ale aby sme boli zároveň aj trošku odbornejší, iný názov pre kyselinu listovú je vitamín B9, alebo kyselina folová. Ale aká je jeho dôležitosť pre správny beh organizmu? Jeho účinky pre telo spočívajú v správnej premene bielkovín a nukleových kyselín DNA a RNA, plus sú zodpovedné za tvorbu, obnovu a celkové fungovanie buniek ľudského tela. Nebezpečná stránka kyseliny listovej je založená na tom, že môže spôsobiť vážne problémy nielen u samotnej ženy, ale i dieťaťa po narodení.

    Čo spôsobuje, ak máme kyselinu listovú v dostatočnom pomere?

     

    Vitamín B9, teda kyselina listová, zabraňuje defektom neurálnej trubice a chybám miechy a mozgu. Takéto typy defektov sa môžu kľudne vyskytnúť už v počiatkoch tehotenstva, teda v období, keď ani samotná žena netuší, že je tehotná. Okrem iného si naše telo vyžaduje kyselinu listovú aj kvôli tomu, že má blahodárne účinky na tvorbu červených krviniek, a teda zabraňuje anémii. Podľa štúdií zaoberajúcich sa práve účinkami kyseliny listovej na obdobie pred a po otehotnení by sa mala kyselina listová užívať aspoň jeden mesiac pred otehotnením a minimálne počas prvého trimestra.

    Ale ako si laik poradí s tým, v akom množstve má vitamín B9, teda kyselinu listovú, užívať?

    Veľmi veľa odborníkov vraví rôzne informácie ohľadom dávkovania. Avšak takým všeobecným pravidlom, na ktorom sa zhodli viacerí odborníci, je minimálne 400 mikrogramov kyseliny listovej denne. Počas tehotenstva by to malo byť dokonca niečo vyše 600 mikrogramov za deň. Ak náhodou prekročíme istú hranicu dennej dávky, konkrétne 1000 mikrogramov, nie je to žiadna veda, avšak už z princípu sa toto prekročenie absolútne neodporúča, pretože môže viesť k zlému diagnostikovaniu prípadného nedostatku vitamínu B12. Potencionálne mamičky, ak plánujete nový prírastok do rodiny, nezabúdajte konzumovať potraviny s dostatkom vitamínu B9, teda kyseliny listovej, a pomôžte tým nielen sebe, ale aj dieťaťu!

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch