• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

     

       

  • Denný príjem kyseliny listovej

  • Tri dôvody, prečo by ste mali pri kyseline listovej spozornieť

       

    Aj vy ste už otrávení zo všetkých tých "zaručených" informácií o zdravom stravovaní a nad odporúčaniami akéhokoľvek druhu len prevraciate očami? Máme pre vás tri dôvody, prečo by ste mali pri kyseline listovej spozornieť:

    Po prvé, kyselina listová je veľmi dôležitá pre každú jednu bunku vášho organizmu. Zabezpečuje totiž nevyhnutnú syntézu DNA a RNA. Vďaka nej vznikajú vo vašom tele nové, zdravé bunky. Preložené do zrozumiteľnejšieho jazyka, kyselina listová pomáha udržiavať zdravú vašu krv, srdce, mozog a je prevenciou niektorých bunkových zmien vedúcich k rakovine.

    Po druhé, kyselina listová sa radí medzi vitamíny rozpustné vo vode, čo znamená, že sa z nášho tela vyplavuje a jej dostatočný príjem si tak musíme zabezpečiť každý jeden deň.

    Po tretie, väčšina populácie nemá stravou zabezpečený dostatočný príjem kyseliny listovej.

  • Odporúčaná denná dávka

     

    Pre bežnú, zdravú populáciu sa odporúča prijať minimálne 400 mikrogramov kyseliny listovej každý deň. Ak si dáte na obed šalát z listovej zeleniny, paradajok a reďkvičiek a k nemu kúsok celozrnného pečiva, ste za vodou. Samozrejme, ideálne je si toto množstvo rozložiť na celý deň, aby bol zabezpečený konštantný postupný príjem tohto drahocenného vitamínu.

  • Niektorí jej potrebujeme viac

     

    Je všeobecne známe, že tehotné ženyženy plánujúce tehotenstvo by v záujme zdravia vlastného dieťaťa mali dôsledne dbať na zvýšený príjem kyseliny listovej. Niektoré zdroje uvádzajú ako ideál to, ak každá žena v plodnom veku, ktorá by teoreticky mohla otehotnieť, užíva doplnok stravy s obsahom 400 mikrogramov tohto vitamínu. V neskorších fázach tehotenstva sa táto hodnota zvyšuje na 600 mikrogramov. Niekoľkonásobne vyšší príjem kyseliny listovej sa odporúča ženám, ktoré plánujú otehotnieť a majú už dieťa s rázštepom chrbtice alebo majú túto diagnózu v rodine. V týchto prípadoch je vhodný až 10-násobok bežnej dennej dávky, čiže 4000 mikrogramov.

    Vyššie nároky na kyselinu listovú pretrvávajú aj počas dojčenia, jej odporúčaný denný príjem sa v tomto prípade uvádza 500 mikrogramov.

    Existuje však mnoho ďalších skupín, u ktorých je tiež potreba kyseliny listovej vyššia ako v bežnej populácii. Sú to napríklad ľudia užívajúci lieky na epilepsiu, cukrovku, lupus, reumatoidnú artritídu, psoriázu či zápalové ochorenie čriev. Patria tu tiež pacienti s ochorením pečene, obličiek, s kosáčikovitou anémiou, celiatici a alkoholici.  

Čeština‎EnglishFrançaisDeutsch