• Kyselina listová alebo Vitamín B9 , kyselina folová..

       

  • Čo je dôležité počas tehotenstva? Pre zdravé tehotenstvo - Kyselina listová.

     

  • Čo je kyselina listová a prečo si strážiť príjem vitamínov B

     

    Vitamín B9, kyselina folová alebo kyselina listová – tri pomenovania, za ktorými sa ukrýva jedna, pre život v skutku nevyhnutná, látka. Jej význam pre ľudský organizmus niektorí z nás nepoznajú a mnohí podceňujú. V čom sa skrýva jej sila a prečo je dôležité strážiť si jej denný príjem?

    Člen rodiny B - KYSELINA LISTOVÁ

    B-komplex je po vitamíne C azda najznámejšou skupinou vitamínov v okruhu laickej verejnosti. Len málokto však vie, v čom spočíva ich zmysel v rámci správneho fungovania organizmu. Všetky B vitamíny pomáhajú telu premieňať jedlo (sacharidy) na palivo (glukózu), ktoré sa používa na výrobu energie. Sú tiež dôležité v rámci využitia tuku a bielkovín. B-komplex je nevyhnutný pre správnu funkciu pečene, nervovej sústavy, zdravie kože, vlasov a očí.

    Prečo si strážiť príjem vitamínov B - KYSELINY LISTOVEJ

    Okrem toho, že nikto z nás si nechce zahrávať s vlastným zdravím, majú B vitamíny jednu, pre človeka "zradnú" vlastnosť. Sú rozpustné vo vode, čo v preklade znamená, že sa z nášho organizmu jednoducho vyplavujú a telo si ich neukladá takpovediac do zásoby. Väčšina v potrave prijatých vitamínov B /Kyselina listová/ sa z tela vylúči do 24 hodín. Ich dostatočný príjem je preto dôležitý každý jeden deň.

  • Akú funkciu má a kto je ohrozený nedostatkom kyseliny listovej

     

    Akú funkciu má samotná kyselina listová

    Kyselina listová je veľmi dôležitá v rámci syntézy nukleových kyselín, z ktorých najznámejšie sú DNA a RNA, nachádzajúce sa v každej jednej bunke ľudského tela. Je tiež nevyhnutná pri delení a raste buniek a tkanív a metabolizme bielkovín. Tieto procesy sa bez dostatočného množstva kyseliny listovej jednoducho nezaobídu. Spolu s vitamínom B12 úzko spolupracuje na správnej tvorbe a fungovaní červených krviniek a využití železa v tele. Dôležitá je tiež pre správnu funkciu mozgu a hrá veľmi významnú úlohu v rámci duševného a emocionálneho zdravia.

    Kto je ohrozený  nedostatkom Kyseliny listovej

    Pestrá strava a dostatočný príjem vitamínov /Kyseliny listovej/ je, samozrejme, nevyhnutný v každom veku a v celej populácii. Vyššie nároky na príjem kyseliny listovej však majú, vzhľadom na už spomínané rýchle delenie buniek, deti, dospievajúca mládež a tehotné ženy. Ďalšími skupinami, u ktorých je častejší nedostatok vitamínu B9 sú celiatici, diabetici, alkoholici a ľudia so zápalovým ochorením čriev. Hladiny kyseliny listovej v tele môžu znižovať aj niektoré lieky, napríklad antikoncepcia, cytostatiká alebo diuretiká. V popísaných prípadoch sa obyčajne dodáva zvýšené množstvo kyseliny listovej v podobe výživových doplnkov. V bežnej populácii naopak postačuje pestrá a vyvážená strava.

  • Pocitadlo.sk